Mají hry negativní vliv na děti?
Články o vlivu, který mohou, ale nemusí mít videohry na náš každodenní život, se obvykle zaměřují na potenciální škodlivé účinky, zejména na děti a dospívající. Zaměřují se například na souvislosti mezi násilným hraním videoher a násilnou kriminalitou nebo na potenciální nebezpečí závislosti na videohrách (i když obě tato témata jsou vědecky nejasná). Negativně nakloněné mediální pokrytí, vyvolává otázku - jak může být něco, co je navrženo pro zábavu, tak silně spojeno s negativními výsledky?
Zatímco zkoumání potenciálních negativních účinků videoher dominovalo v této oblasti od počátku „výzkumu studií videoher“, v posledních několika letech se mezi výzkumníky objevil tlak, aby prozkoumali pozitivnější účinky, které mohou mít videohry v našem každodenním životě. Tento výzkum teprve začíná získávat určitou pozornost médií.
Když přemýšlíte o potenciálních pozitivních účincích videoher, můžete si okamžitě vzpomenout na výzkum, který se zaměřil na hry a učení (tj. myšlenku, že nás videohry mohou naučit řadu znalostí a dovedností). Pozitivní efekty videoher však mohou – a také jdou mnohem dál. V posledních letech vědci našli důkazy, které naznačují, že videohry mohou být nejen nástrojem pro učení, ale mají na nás také pozitivní vliv fyzicky, sociální a psychicky.
Pokud jde o podporu fyzického zdraví, videohry si vytvořily dost špatnou pověst. Pokud například vyhledáte podle obrázku „hráče“, rychle zjistíte, že nadváha je jedním z nejpozoruhodnějších rysů stereotypního hráče (je však třeba si uvědomit, že stereotypy jsou obecně nepřesné a stereotyp online hráčů není výjimkou). Protože vést neaktivní životní styl je nezdravé a videohry mohou být někdy relativně sedavé činnosti a mohou přispívat k řadě negativních fyzických důsledků spojených s nečinností, včetně obezity.
Jak již bylo řečeno, je nepravděpodobné, že se člověk stane obézním pouze hraním videoher. Nejen proto, že je nepravděpodobné, že hraní videoher je jedinou volnočasovou aktivitou, ale také proto, že nedávný vývoj v technologii sledování videa a ovladačů vytvořil řadu nových her, které od hráčů vyžadují fyzické pohyby. Například „cvičné hry“ používají kamery snímající pohyb a sledovatelné ovladače ke sledování pohybu hráče v místnosti. Oblíbeným příkladem je Just Dance, který hráče provede tanečními rutinami až k oblíbeným písním.
Existují také hry s rozšířenou realitou, které využívají geolokaci, jako je Pokemon Go, které si získaly popularitu. Tyto hry vyžadují, aby hráči šli ven a našli předměty nebo řešili hádanky. Často také podporují spolupráci s ostatními hráči v okolí. To znamená, že nejen podporují fyzickou pohodu, ale také sociální!
Sociální přínosy hraní videoher, jak offline, tak online, byly v médiích značně podceňovány. Namísto toho, aby videohry vytvořily generaci závislých a antisociálních mladých lidí (jak by naznačoval stereotyp), výzkum naznačuje, že vysoce sociální povaha videoher, pomáhá budovat a udržovat přátelství. Než označíte online přátele jako „méně hodnotné“ mějte na paměti, že výzkum ukazuje, že online přátelé jsou považováni za blízké, cenné a důvěryhodné přátele a mohou poskytnout podstatnou sociální a emocionální podporu, zejména jednotlivcům. kteří jsou možná stydliví, sociálně úzkostní nebo sociálně izolovaní.
Hraní videoher může také pomoci podpořit psychickou pohodu, včetně zlepšení životní spokojenosti a snížení osamělosti, deprese a úzkosti.
Takže co to všechno znamená? Znamená to, že videohry nezničí naše životy ani životy našich dětí. Ve skutečnosti, když se podíváte na bohatství výzkumu, rozumnějším závěrem by bylo, že videohry jsou jen dalším zdrojem zábavy. Jsou činností, kterou můžeme sdílet s přáteli a rodinnými příslušníky všech věkových kategorií, poskytují nám pocit sdílené identity (tj. „Hráči“) a mohou nás i něco naučit. Naštěstí pro nás výzkum zaměřený na pozitivní účinky videoher začíná nabírat na síle ve výzkumných a mediálních komunitách. Doufejme, že v příštích několika letech začneme vidět transformaci z přístupu „zkázy a chmurnosti“, který dlouho ovládal herní studie, na pozitivnější.